Slideshow

dinsdag 7 augustus 2007

1 week Qatar

Ik ben nu een week in Qatar en raar genoeg blij dat ik in mijn weekend naar een apartement ben verhuisd. Weekenden zijn hier trouwens vrijdag en zaterdag en zondag is weer de eerste werk dag van de week.
Vorige week heb ik een auto gekregen waar ik mee rond mag rijden en dat is best een ervaring in dit land. Qatar heeft ongeveer 800,000 inwoners en de helft daarvan leven om en in Doha. Velen daarvan bezitten een auto en de wegen hier zijn een soort circuit, dat heeft ook zo zijn gevolgen. Jaarlijks hebben ze meer verkeersslachtoffers dan in Nederland. Zo zie ik op de weg van mijn apartementje naar mijn werk iedere dag wel een volledige kapot gereden wagen.
Werk of beter gezegd mijn stageplek is een hele ervaring; Ik ben werkzaam op de afdeling Engineering & Projects en heb tot nu toe wat dingen door moeten rekenen, tot nu toe kom ik mezelf daar telkens in tegen. Ik wil steeds te gedetailleerd, terwijl het gewoon lekker makkelijk mag/moet. Goede leerschool dus.

[Werktijden zijn van 7.00 tot 15.30 met officieel een halfuur lunch]

Het feesten gebeurd hier in principe niet, tenminste niet in openbare uitgaansgelegenheden, maar in de bars van hotels (en op compounds is me verteld); Daar ga ik waarschijnlijk komend weekend achter komen. Tot nu toe heb ik goed de bar van mijn (ex-)hotel goed getest en van horen zeggen schijnt het een van de beste locaties te zijn. Toevallig zit de hele KLM-crew altijd in hetzelfde hotel en zo heb ik mijn eerste echte avond met een aantal dames en heren uit Nederland doorgebracht. Toch wel fijn af en toe om Nederlanders te spreken.
Uiteraard heb ik ook al een hoop andere mensen leren kennen in de tussentijd; Veel Denen, niet echt gek, maar ook veel andere nationaliteiten. Behoorlijk multicultureel eigenlijk.

Heb in het weekend veel rond gereden en ben naar een paar malls geweest. Die hebben ze hier echt veel! Ze zijn lekker gekoeld en ben ook al twee schaatsbanen tegengekomen, terwijl het buiten meestal rond zo'n 45 graden schommelt (heb ook al 52 meegemaakt). Gekke Qatari!
Grappige is dat zij het echt warm vinden en meeste Europeanen zoiets hebben van mwah is best lekker...
Bij het rondrijden, wat niet geheel doelloos was, heb ik ook een zeilvereniging gevonden. Daar aangekomen was het eigenlijk van kom je vanmiddag nog mee zeilen. Was al aan de late kant en heb gezegd dat ik er komend weekend bij zou zijn.
Jammer dat ik niet met de Sneekweek meedoe dit jaar, maar ik ga hier eens kijken wat het zeilen oplevert.

Zondag ben ik op veiligheidscursus geweest om zo binnenkort Offshore te mogen. Een half uur rijden van de stad vandaan had ik bij een gerenomeerd instituut een safety cursus, daar heb ik deelgenomen aan 3 cursussen: Basic Sea Survival, H2S en Basic Fire Fighting. Allemaal erg leuk, vooral het practische gedeelte. Voor de eerste moesten we in overalls het water inspringen; Eerst van 1.5m en later van 3.5. We moesten een "Life Circle" maken en in een sliert naar een reddingsvlot zwemmen. Erg moeilijk als je van je groep de enige bent die kan zwemmen en ook raar om te zien dat er zoveel mensen op de wereld dus niet kunnen zwemmen.
Verder hebben we gasmaskers opgedaan en vuur geblust. Vooral dit laatste was ik erg bedreven in, vuur was telkens maar net ontvlamd of ik had het al uit...
In het kort heb ik een erg leuke (werk)dag gehad en met succes de cursus afgerond. Met de cursus op zak mag ik waarschijnlijk al deze week per heli naar een platform in het veld waar Maersk Oil Qatar (MOQ) hard bezig is.

Ga zo maar weer eens kijken wat er te beleven valt in de city en de plaatselijke telefoonboer stalken om mijn internet in mijn apartement te fixen... Zou er gewoon moeten zijn, maar de draden in de wanddoos zaten niet vast...

Tot gauw allemaal!
Ltrs!


Een kort berichtje, ik ga zaterdag iets langer dan een week offshore! Echt spannend, ben drie kwartier onderweg met een helicopter om in het Al Shaheen veld aan te komen. Meer volgt. Groeten!

3 opmerkingen:

Wouter zei

P.S.: Meer fotos volgen nog!

Unknown zei

cool man! Heb je ook die helicopter-training moeten doen (dat je onder water uit een heli moet ontsnappen? - zie anders mijn weblog-post in januari)?

Wouter zei

Dat heb ik jammer genoeg niet hoeven doen..., maar toch ga ik zaterdag 3 kwartier in een Heli zitten. Denk dat het wel goed komt, kan mezelf redelijk redden onder water, zeker vergeleken bij mensen die bang voor water zijn...