Slideshow

zondag 12 augustus 2007

Offshore Qatar

11/8 Vrijdag
Dit weekend had ik maar 1 vrije dag, dat was vandaag. Heb de dag benut om mijn nieuwe (tijdelijke) lidmaatschap van de zeilvereniging uit te buiten. Was er al om half elf, maar dat bleek wat vroeg, hoefde pas om 1 uur te verzamelen. Ben dus maar wat gaan rondrijden.
Op ongeveer 20 minuten rijden van Doha, ligt het volgende plaatsje, Al Wakra. Na aankomst in Al Wakra, waar het net zoals in Doha uitgestorven was, omdat iedereen naar de moskee was om te bidden, vond ik al gauw een ankerplaats langs het strand waar alle vissersbootjes geankerd lagen. Echte authentieke visserbootjes Dohw's genoemd. Een mooi kodak momentje... Na wat nostalgische plaatjes was het weer tijd om te vertrekken, nog ff kijken wat die jeep van me nou echt waard was, dus het strand afkrossen. Best leuk een wagen met 4 wheel drive!

Na wat rondrijden en de conclusie dat er niet echt iets te beleven was in het stadje Al Wakra, ben ik maar weer eens huis waarts gegaan om te zeilen.
Tot mijn verbazing verzamelde er ongeveer 10 a 15 man om te zeilen. Vrijdags zoals het bleek is de dag dat er altijd een paar wedstrijdjes gevaren worden. In mijn niet geheel nieuwe club Laser was ik al gauw de baai uitgezeild naar de locatie waar de race zou plaatsvinden. Duurde uiteraard weer een tijdje voordat iedereen in de omgeving van de start was, maar uiteindelijk zijn we ongeveer om half drie voor het eerst van start gegaan. De deelnemers waren nogal in leeftijd gevarieerd; Een paar van mijn leeftijd, maar tot aan mensen ouder dan mijn ouders. Maw een interessant deelnemersveld, vooral ook omdat juist de oudere er erg fanatiek uitzagen. Al gauw na de start bleek dit een juiste waarneming. Eentje was niet te pakken! Buiten dat er een paar echt goede zeilers waren, moest ik behoorlijk wennen aan de golven die we hadden. Echt iets anders dan wat we in Friesland op zelfs de Fluessen tegenkomen. Vooral voor de wind bleken de golven problematisch. Op deze koers waren er al een paar omgegaan en in de tweede race, lag ik na een kort onbewaakt moment, ook om... Erg vermoeiend! Toch net niet laatste en zelfs niet een na laatste geworden...
De laatste van de drie races ging een stuk beter nadat ik mijn slecht werkende neerhouder maar gewoon vast had gebonden. Misschien moest ik ook wat in komen, maar finishte na een duelrijke wedstrijd 3e in deze laatste match. Na een vermoeiende strijd was het weer tijd om terug te gaan en eens flink bij te komen...

12/8 Zondag
Ben gisteren per helicopter aangekomen op een heavy lifting barge, de HLS 2000, in het veld na anderhalf uur vertraging omdat het vliegveld even gesloten werd voor een arriverende "VIP". Aangekomen werd ik natuurlijk weer op veiligheid gedrilled en uiteraard gewezen op wat mijn verzamelplaats was.
Na de korte introductie heb ik me in mijn Maersk overalls gehezen en de jongens van Maersk vergezeld. Indrukwekkend om te zien waar ze allemaal mee bezig zijn! Nog net aan boord, was het echte werk al bezig. Voor ik aangekomen was op het schip waren ze al begonnen met de acitiviteiten om een jacket te installeren; De jacket van een bak afhijsen en in het water leggen om vervolgens langs het schip te krijgen en rechtop in het water te zetten. Echter door problemen is dit laatste niet gebeurd.

14/8 Dinsdag
Nu twee dagen later is de jacket nog steeds niet geinstalleerd, er zijn nogal wat problemen tussendoor gekomen waarover ik niet al teveel los kan laten... ;) Maar we (de Maersk crew) hopen dat we morgen weer zover zijn dat de jacket rechtop gezet kan worden dmv ballasten en dan vervolgens geinstalleerd kan worden.
Ben tussentijds gisteren aanboord geweest van een ROV (remote opverated vehicle) survey schip om het een en ander te surveyen. Bewegingseigenschappen van dit catamaranschip waren ondraaglijk, maar heb het overleefd, misschien wel vanwege het erg lekkere eten aan boord.
Zijn nu, 7 uur 's avonds, al bijna de hele dag op actie aan het wachten... Uiteraard moet er voor van alles goedkeuring van de wal komen en dat schijnt soms nogal moeizaam te gaan.

15/8 Woensdag
Nog geen goedkeuring...Het leven aan boord is wel wat anders dan op de wal. Ben al een paar dagen een beetje de tel van de dagen kwijt en hetzelfde geldt eigenlijk voor de uren. Aan boord zijn er twee shifts; Een van middernacht tot 's middags en de volgende tot middernacht. Maar als client aan boord hebben we niet echt vaste uren. Wanneer er dingen gebeuren zijn we er gewoon bij. Soms wachten we veel overdag en dan probeer je wat slaap te pakken.
De leuke keerzijde van de shifts is dat je haast continu kan eten en blijkt dat ik ook hier af en toe een nogal hongerig typ blijk...
Ik vraag ze hier verder de 0ren van het hoofd en leer dus veel nieuwe dingen. Zoals het er nu uitziet gaat mijn verblijf hier zeker tot in het weekend, maar waarschijnlijk tot voorbij het weekend reiken.

In ieder geval zal ik nog wel een paar updates vanaf de HLS-2000 doorsturen. Ltrs

1 opmerking:

Unknown zei

goh, wat een apart idee dat mensen bang voor water kunnen zijn (in reactie op jouw reactie). Wel vette verhalen allemaal man... Qatar lijkt me wat dat betreft echt vet (zowel het werk als het land)!