Slideshow

maandag 3 september 2007

Pile driving, seal plates, grouting, transition pcs...

Het is alweer een tijdje geleden dat ik gepost heb en na een eerste mislukte poging zonet probeer ik het nu nog eens.

Allereerst ik zit nog steeds offshore en begin redelijk gewend te raken aan het dagelijkse ritme hier. Tussen 5 en 6 sta ik op en ongeveer 5 uur ben ik actief bezig met offshore activiteiten bezichtigen, vragen stellen en rondes maken op het dek. Tussendoor hebben we uiteraard ontbijt, lunch en aan het einde om 5 uur het avondeten. Meestal ben ik daarna lichtelijk uitgeput. Het is niet dat ik de hele dag extreem actief bezig ben, maar meer een combinatie van wachten op dingen om te gebeuren, de hoge temperatuur van 35 plus graden en misschien ook wel het vroege opstaan.


Naast de dagelijkse rituelen gebeuren hier natuurlijk ook nuttige dingen. Zo is in de laatste anderhalve week een hoop vooruitgang geboekt. Hier een korte omschrijving van de geboekte vooruitgangen:

  • Na het rechtop zetten, zgn. upending, is de jacket naar de zeebodem afgezonken en is met behulp van allerlei wonderlijke digitale systemen binnen een nauwkeurigheid van 1 graad op de zeebodem geplaatst.
  • Na het op de grond zetten van de jacket zijn er door de poten van de jacket palen geheid. Deze palen zijn in meerdere fasen verlengd, op deze manier werd verhinderd dat de palen door hun eigen gewicht en het gewicht van de hamer, zouden beschadigen. Uiteindelijke penetrerende lengte van de lengte van de palen was ongeveer 120 meter de zeebodem in, met een totale lengte van ongeveer 180 meter vanaf de bovenkant van de jacket. In totaal heeft het heien van de palen zo'n drie dagen gekost.
  • Na het succesvol heien van de palen werden de poten en de heipalen aan elkaar gelast met behulp van afsluitende platen, de seal plates. Nu de ruimte tussen de heipalen en de poten van de jacket afgesloten waren was het tijd om deze op te vullen met cement; het zgn. grouten. Hierbij moest gedurende het maken van het cement steeds monsters gewogen worden om te bepalen of de dichtheid de juiste was. Nadat de poten volledig gevuld waren moest het cement dat uit de overvloei punten kwam weer getest worden. Een van de taken die ik had was het waarborgen dat deze dichtheden de juiste waren.
  • Na het grouten werden de verloopstukken, letterlijk vertaald transition pieces, op de uiteinden van de poten gelast. Na het succesvol positioneren en lassen van deze verloopstukken was het tijd voor de laatste grote activiteit, namelijk het plaatsen van het laagste dek, het mezanine deck. Ook al zou dit een makkelijke klus moeten zijn duurde het oplijnen van het dek en de verloopstukken meerdere uren voordat het dek vast gelast kon worden.

Na het succesvol afronden van alle grote activiteiten werden er nog een paar dagen gespendeerd aan het opruimen van rotzooi, maar ook het stralen en verven van kale delen aan de jacket en andere kleine klusjes. Voor mij vooral tijd om installatie procedures voor volgende activiteiten door te lezen.

Gisteren hebben we onze vaste plek voor de afgelopen anderhalve week verlaten om naar een ander platform te gaan in het veld. Op de nieuwe locatie hebben we vandaag een brug naar een naast gelegen platform geplaatst met een overbrugging van ongeveer 100 meter. Je zou denken dat het zo gepiept is, een brug op zijn plaats tillen. Echter al met al heeft het zo'n 5 uur in totaal gekost. De voornaamste activiteit die tijd kostte was het ballasten van het schip (het verpompen van water van de ene kant van het schip, naar de andere kant), terwijl de grote kraan de brug van ongeveer 600 ton van de ene kant naar de andere kant van het schip draaide.

Na een spannende en leerzame tijd aan boord van de HLS-2000 is van hogeraf besloten dat ik ook maar eens een kijkje moet nemen aan boord van een pijpenlegger. Derhalve zal ik over een paar uur het schip verlaten voor een nieuwe tijdelijke offshore residentie aan boord van de PLB-648 (Pipe Lay Barge).

Dat was het dan weer voor nu... Tot de volgende keer ;) !

1 opmerking:

Unknown zei

Hey Slob, ben je nogsteeds in Qatar? Ik heb vanmiddag 1e ronde sollicitatiegesprek met Maersk Oil... ben benieuwd....